Terug naar overzicht

Exitgesprek uitzendkracht: waarom en hoe?

12 juni 2020

Een exitgesprek voor een uitzendkracht kent verschillende oorzaken: je uitzendkracht heeft een andere job gevonden, zijn/haar tijdelijk contract zit erop of gaat op pensioen. Hoe dan ook is het belangrijk om aandacht te besteden aan het vertrek van je collega. Door tijd te nemen voor een goed (exit)gesprek, ga je op een aangename manier uit elkaar. Tegelijkertijd verzamel je waardevolle feedback waar je organisatie iets mee kan.  

Wat is een exitgesprek voor een uitzendkracht?

Een exitgesprek is een laatste gesprek dat je met je werkkracht voert voordat hij/zij het bedrijf verlaat. Tijdens dit gesprek praat je over het vertrek, hoe hij/zij dit ervaart en hoe er wordt teruggekeken op de voorbije werkperiode. Dit gesprek is niet verplicht maar biedt wel een grote meerwaarde, zowel voor de persoon zelf als voor je onderneming.

Wat is het belang van een exitgesprek?

Het voornaamste doel van een exitgesprek is om met een goede verstandhouding uit elkaar te gaan. Dit is niet enkel in het belang van je uitzendkracht maar ook voor de reputatie van je organisatie. Besteed je geen aandacht aan het afscheid? Dan ervaart je werkkracht die laatste momenten als negatief. Frustraties blijven hangen en die negatieve ervaring wordt snel verspreid. De oplossing? De tijd nemen voor een exitgesprek. Tegelijkertijd zorgt het gesprek voor waardevolle informatie over hoe je werknemer terugkijkt op de tijd binnen jouw onderneming.

3 tips voor een succesvol exitgesprek:

1. Bereid voor en neem voldoende tijd.

Een exitgesprek vraagt om voorbereiding. Werp een blik op het afgelegde traject van je uitzendkracht. Zo weet je waarin hij/zij is gegroeid en wat dit heeft betekent voor jouw organisatie. Een goede voorbereiding zorgt ook voor een bepaalde indruk bij je werkkracht. Hierdoor mag je meer openheid verwachten. Neem alle tijd voor het gesprek en geef de aandacht die hij/zij verdient.

Afhankelijk van de situatie is het belangrijk om de juiste vragen te stellen. Kies voor open en doelgerichte vragen zoals: hoe heb je jouw werkperiode ervaren? Hoe was de relatie met collega’s? Wat vond je van de stijl van leidinggeven? En wat met de doorgroeimogelijkheden? In tegenstelling tot gesloten ja-neevragen zorgen open vragen voor transparante feedback

2. Kies de juiste vertrouwenspersoon.

Tijdens een exitgesprek is het belangrijk om de juiste persoon tegenover je uitzendkracht te zetten. In het beste geval is dit een vertrouwenspersoon waar hij of zij veel contact mee heeft gehad. Of kies voor iemand die ervaring heeft in het voeren van exitgesprekken. Plaats je de verkeerde persoon tegenover je werkkracht? Dan heeft het exitgesprek weinig tot geen zin.

3. Wees open en constructief.

Zorg voor een positief en opbouwend gesprek. Merk je dat je uitzendkracht weinig te zeggen heeft? Dring je dan vooral niet op. Zorg wel voor structuur zodat jij alles gezegd krijgt. Tenslotte zijn ook je ex-werknemers het uithangbord van je organisatie en wordt een positieve ervaring net zoveel gedeeld als een negatieve ervaring.

 

Relevante feedback? Zorg voor een actieplan.

Is er waardevolle informatie naar voor gekomen tijdens het exitgesprek? Doe er dan ook iets mee! Kreeg je opmerkingen over de manier van leidinggeven? Of merk je dat er nog gewerkt kan worden aan je interne communicatie? Mag je in de toekomst toch wat meer nadruk leggen op appreciatie? Of zou een halfjaarlijkse teambuilding toch net wat beter zijn voor de teamspirit? Ga actief om met de gegeven feedback en zorg voor een actieplan.

 

Vragen over een exitgesprek met een uitzendkracht?

Zit je met vragen? Contacteer Job Talent en we beantwoorden graag al jouw vragen! Of ben je op zoek naar ondersteuning bij het optimaliseren van je employer branding? Bij Job Talent staan we klaar om ons vast te bijten in jouw ambities!