Terug naar overzicht

Federgon deed onderzoek naar uitzendwerk: wat zijn onze bevindingen?

09 september 2021

Federgon peilt om de twee jaar naar de bevindingen en ervaringen van uitzendkrachten. Twee jaar geleden namen er maar liefst 6050 uitzendkracht deel aan de bevraging. In onze blog vatten we de belangrijkste resultaten samen!

 

Top drie sectoren uitzendkrachten

In 2019 waren er maar liefst 693.029 uitzendkrachten aan de slag in ons land, samen hebben zij 233 miljoen uren gepresteerd. 63% van de uitzendkrachten werkten dat jaar in de dienstensector (handel), 26% in de industrie (voeding en tabak) gevolgd door 5% in de bouw. Winning (5%) en landbouw (2%) staan achteraan in het lijstje.

 

Imago uitzendwerk

Werken als uitzendkracht heeft een positief imago! Uitzendkrachten hebben het gevoel dat ze bijdragen aan de maatschappij, wat resulteert in zingeving, kansen, hoop en zekerheid. Ook de drang om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen is bij velen groot.

89% van de uitzendkrachten denkt erover na om in de toekomst opnieuw aan de slag te gaan als uitzendkracht. Ook raden veel uitzendkrachten het werk aan bij vrienden en familie. Als uitzendkantoor spelen we hierin een belangrijk rol. Want de tevredenheid van de uitzendkracht wordt bepaald door een correcte uitbetaling, de juistheid van de aangeboden contracten en het respect tussen collega’s.

 

Opstap naar ervaring en vast contract

Veel uitzendkrachten zien uitwerk als de manier om verschillende werkgebieden beter te leren kennen. Daarnaast is het voor velen ook de manier om ervaring op te doen, vaak met een opstap naar vast werk. Ongeveer 40% van de uitzendkrachten ziet uitzendwerk ook als de manier om een vast contract te krijgen!

 

Misvattingen loon en extra voordelen

Nog een belangrijke rol die we hebben als uitzendkantoor: de uitzendkracht juist informeren over hun verloning en extralegale voordelen. In de praktijk komen de loonsvoorwaarden overeen met een vaste werknemer, al is de perceptie bij de uitzendkracht vaak anders omdat de betaling van het loon op weekbasis gebeurd. Het gevolg? De uitzendkracht voelt zich benadeeld t.o.v. de werknemers, terwijl dit nergens voor nodig is! Toch tonen cijfers iets anders aan: 1 op 2 weet niet of vakantiegeld/eindejaar premie vergelijkbaar is met dat van vaste werknemer. 1 op 3 weet niet of het loon vergelijkbaar is met dat van vaste werknemer.

Dat het loon lager ligt, of dat ze geen recht hebben op extralegale voordelen (extra vakantiedagen, maaltijdcheques, groeps- en hospitalisatieverzekering) is dus een onterechte denkwijze. Want dit is vaak wel het geval! Daarnaast worden er ook tal van opleidingen voorzien voor uitzendkrachten, die ook voor een grote meerwaarde zorgen binnen de job zelf.

 

Onderverdeling uitzendkrachten

Op basis van de motieven kunnen de uitzendwerkers in 5 groepen worden opgedeeld:

1. De vast-werkzoekers (41%)
Het belangrijkste motief van deze groep: snel vast werk vinden en het gezin onderhouden. Deze groep uitzendkrachten waardeert vooral de snelheid en flexibiliteit binnen hun job als uitzendkracht.

2. De bijverdieners (30%)
30% van de uitzendkrachten valt onder de categorie ‘bijverdieners’. Zij kiezen voor uitzendwerk om (snel) bij te verdienen, flexibel te werken (vaak in combinatie met een andere job of opleiding) en om ervaring op te doen. 11% van deze groep is ouder van 55 jaar en combineert uitzendwerk met hun pensioen.

3. De ervaringzoekende starters (13%)
Zo’n 13% van de uitzendkrachten valt onder de groep van ‘ervaringzoekende starters’. Deze doelgroep kiest voor werken als uitzendkracht om ervaring op te doen binnen hun studiedomein, om een professioneel netwerk uit te bouwen, om vast werk te vinden en om ervaring op te doen in de verschillende werkdomeinen.

4. De flexibele uitzendfanaten (11%)
Ongeveer 11% valt onder de ‘flexibele uitzendfanaten’. Ze kiezen bewust voor deze job en willen vooral gebruik kunnen maken van de flexibele werkuren zodat ze hun werk kunnen combineren met familie en hobby’s. Voor deze groep is uitzendwerk de ideale manier om (snel) geld te verdienen.

5. De meerwaardezoekers (6%)
Deze groep vindt uitzendwerk vooral een manier om iets bij te dragen aan de maatschappij. Ze houden ervan om in flexibele uren te werken en willen zich liever niet binden aan een vaste werkgever.

 

Werken als uitzendkracht?

Wil je het onderzoek graag zelf doorlezen? Dat doe je hier! Ben je op zoek naar een job als uitzendkracht? Via deze link ontdek je al onze openstaande vacatures! Heb je nog vragen over een job als uitzendkracht? Neem dan contact met ons op. We beantwoorden graag je vragen!