Terug naar overzicht

Elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid: dit moet je weten

20 maart 2025

Tijdelijk werkloos als uitzendkracht? Dan heb je in bepaalde gevallen recht op een uitkering. Tot vorig jaar werd dit geregeld met een papieren controlekaart, maar sinds 1 januari 2025 schakelde de RVA volledig over op een elektronische. Wat verandert er voor jou? Hoe vul je de kaart in? En wie regelt wat? We leggen het stap voor stap uit.

Wie doet wat bij tijdelijke werkloosheid?

Als uitzendkracht hoef je zelf geen tijdelijke werkloosheid aan te vragen. Het bedrijf waar je werkt geeft door aan het uitzendkantoor dat je tijdelijk werkloos bent. Het uitzendkantoor meldt dit aan de RVA en regelt de administratie. Jij als uitzendkracht tekent bij het uitzendkantoor een ‘wederzijds akkoord tussen de werkgever en de werknemer’ waarin staat dat je gebruik zal maken van de elektronische controlekaart. Hierna vul je de kaart correct in en dien je ze in bij je uitbetalingsinstelling (vakbond of Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen).

De voordelen van de elektronische controlekaart

Tot vorig jaar kreeg je als uitzendkracht een papieren controlekaart C3.2A. Sinds 1 januari 2025 is deze verplicht digitaal en moet je dus de elektronische controlekaart eC3.2 gebruiken.

Dat heeft alleen maar voordelen als je het ons vraagt:

  • Geen papieren controlekaart meer, alles verloopt digitaal.
  • Je uitkering wordt sneller verwerkt.
  • Minder administratieve rompslomp voor werkgevers.
  • Minder kans op fouten of verlies van de kaart.

Hoe werkt de elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid?

Gebruik je de digitale controlekaart voor het eerst? Dan doorloop je deze stappen:

  1. Download de app ‘eC3.2’ via de Google Play Store of Apple App Store. Je kan de kaart ook online invullen via de portaalsite van de Sociale Zekerheid.
  2. Log in met je eID of Itsme.
  3. Geef per dag aan of je gewerkt hebt of tijdelijk werkloos bent.
  4. Je controlekaart wordt automatisch doorgestuurd naar je uitbetalingsinstelling, zij verwerken je uitkering.

Overgangsperiode en uitzonderingen

Maak je je zorgen over de overstap naar de digitale kaart? Geen paniek. Tot 30 juni 2025 geldt een overgangsperiode.

In uitzonderlijke gevallen mag je tijdelijk nog de papieren controlekaart gebruiken. Dit kan als:

  • Je werkgever meer voorbereidingstijd nodig heeft voor de overstap.
  • Jij als uitzendkracht problemen ondervindt met de digitale kaart. In dat geval moet je dit op tijd melden aan je uitzendkantoor.

Vragen over de elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid? Job Talent staat paraat!

Is de elektronische controlekaart toch niet helemaal duidelijk voor jou? Of heb je vragen over tijdelijke werkloosheid in het algemeen? Neem gerust contact met ons op, we bijten ons graag vast in al je vragen. Wil je werken als uitzendkracht? Via deze link ontdek je al onze openstaande vacatures.