Terug naar overzicht

Callcentermedewerker: 4 eigenschappen waar je moet over beschikken!

07 oktober 2021

Als callcentermedewerker is het belangrijk dat je communicatief sterk bent, een commerciële ingesteldheid hebt, zelfstandig werkt en goed kan luisteren. Waarom deze eigenschappen zo belangrijk zijn, lees je hier.   

 

Callcentermedewerker: taken

Binnen een callcenter zijn er vaak twee verschillende functies: inbound of outbound callmedewerker. Als inbound callmedewerker focus je je op het aanbieden van een goede service aan (potentiële) klanten. Terwijl je je als outbound callmedewerker bezighoudt met de verkoop van een dienst of product. Als outbound profiel moet je meer commercieel ingesteld zijn dan een inbound profiel. Al blijft die commerciële ingesteldheid bij beide profielen belangrijk!

Grote bedrijven hebben vaak een interne callafdeling, al bestaan er tegenwoordig ook veel externe callcenters die voor verschillende bedrijven werken. In welk type bedrijf je ook terecht komt, als callcentermedewerker houd je je heel de dag bezig met het (op)bellen van (potentieel geïnteresseerde) mensen/klanten.

Concreet houdt dit in dat je:
– Informatie geeft over een product/dienst en eventuele vragen beantwoordt.
– Afspraken vastlegt en inplant.
– Eventuele klachten van klanten behandelt en opvolgt.
– Polst naar de tevredenheid van klanten.

Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van een nieuw abonnement, of mensen overtuigen om over te stappen naar een andere energieleverancier. Het behalen van specifieke targets is vaak verbonden aan een job als medewerker in een callcenter. Dat maakt de job net zo uitdagend!

 

Callcentermedewerker: eigenschappen

Net omdat er aan de job targets zijn verbonden, is een commerciële flair erg belangrijk. Want de manier waarop je een verkoopsgesprek voert, is belangrijk om je doelen te behalen. De mensen aan de andere kant hebben niet altijd even veel tijd voor een telefoongesprek, dus communicatief sterk zijn is ook een must! Goed kunnen luisteren is hier een logisch gevolg op. Zelfstandig werken is een laatste aspect dat belangrijk is in de job, want je moet nu eenmaal goed je plan kunnen trekken!

 

Callcentermedewerker: opleiding

Echte opleidingen voor callcentermedewerker zijn er niet, vaak worden deze intern gegeven voordat je aan de slag gaat. Als callcentermedewerker kom je vaak terecht in een telecombedrijf, energiemaatschappij of groot mediabedrijf.

 

Werken als callcentermedewerker?

Ben je op zoek naar een job als callcentermedewerker? Via deze link ontdek je al onze openstaande vacatures! Heb je nog vragen over een job als callcentermedewerker? Neem dan contact met ons op. We beantwoorden graag je vragen!

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.