Terug naar overzicht

Een job als call agent: dit mag je verwachten

18 april 2024

Ben jij een vlotte babbelaar die goed overweg kan met vragen van verschillende klanten? Dan is een job als call agent misschien wel iets voor jou. We leggen je graag uit wat je mag verwachten van deze functie.

Wat doet een call agent precies?

Een call agent werkt meestal in een callcenter en is verantwoordelijk voor het afhandelen van inkomende en uitgaande oproepen. De taken variëren van klantvragen beantwoorden, tot problemen oplossen, en van producten of diensten verkopen tot technische ondersteuning bieden. Jij bent vaak het eerste aanspreekpunt, dus je speelt een sleutelrol in de taak om klanten tevreden te houden en om een positief bedrijfsimago op te bouwen.

De job van call agent kan je in veel verschillende sectoren en regio’s uitvoeren. Van een kleinschalige klantendienst in een kmo tot de grote dienst van multinationals of zelfs overheidsinstanties.

Opleiding nodig?

Als je call agent wil worden, heb je normaal geen specifieke opleiding nodig. Heb je een achtergrond in communicatie of klantenservice? Dan is dat wel een pluspunt! Vaak krijg je van het bedrijf waar je terechtkomt interne trainingen en een inwerkperiode. Voor wie toch graag een doelgerichte opleiding volgt, zijn er bepaalde cursussen, zoals deze van VDAB.

Nodige competenties

Goed met klanten omgaan is natuurlijk de nummer 1 skill die je moet hebben als call agent. Talenkennis speelt uiteraard ook in je voordeel. Maar er zijn nog andere competenties die belangrijk zijn:

  • Communicatieve vaardigheden
    Duidelijk en effectief kunnen communiceren is cruciaal. Je moet in staat zijn om informatie op een begrijpelijke manier over te brengen en actief te luisteren naar de noden van de klant.
  • Probleemoplossend denken
    Je krijgt vaak te maken met vragen of problemen die snel opgelost moeten worden. Snel denken en effectieve oplossingen bieden, zijn essentieel.
  • Geduld en empathie
    Klantenservice kan soms uitdagend zijn. Geduld en empathie voor de situatie van de klant zijn noodzakelijk om succesvol te zijn in deze rol.
  • Stressbestendig
    In een snelle omgeving worden de dingen soms hectisch. De skill om altijd kalm en gefocust te blijven, is een must.

Call agent worden? Bekijk onze vacatures!

Ben je op zoek naar een job als call agent? Hier ontdek je al onze openstaande vacatures. Weet je nog niet goed wat je precies mag verwachten? Neem dan contact met ons op. We bijten ons graag vast in al je vragen.